Zelfevaluatie RvC en RvT

De Raad van Commissarissen (RvC) en de Raad van Toezicht (RvT) kennen een sterk groeiende verantwoordelijkheid. De aangescherpte eisen vanuit de Governance Code, de toenemende maatschappelijke druk en de groei in complexiteit van vraagstukken stellen steeds hogere eisen aan de kwaliteit en het functioneren van het bestuur en het toezicht. Regels hiervoor zijn vastgelegd in de zogenaamde Governance Codes. Daarin staat onder andere dat minimaal eenmaal per jaar het eigen functioneren van de RvC/RvT en dat van de afzonderlijke leden in termen van effectiviteit geëvalueerd moet worden. Deze zogenaamde zelfevaluatie is een serieuze aangelegenheid waarbij in toenemende mate staat voorgeschreven dat dit moet plaatsvinden onder onafhankelijke externe begeleiding.

 Begeleiding bij zelfevaluatie

Goed functionerende Governance is cruciaal. Jaarlijks een grondige en gedegen zelfevaluatie van de RvC/RvT is daarom van groot belang. De bekendste valkuil is dat zaken niet aan de orde worden gesteld. Zaken die het goed functioneren van de Raad in de weg kunnen staan. Een gemiste kans!

Het inzetten van externe begeleiding vermindert de vrijblijvendheid van de zelfevaluatie en zorgt dat gevoelige onderwerpen bespreekbaar worden gemaakt. De consultants helpen daarnaast om de bevindingen uit de zelfevaluatie te objectiveren.

Onder externe professionele begeleiding en met een systematische aanpak worden onderwerpen besproken. Zowel de sterke punten van de Raad als de punten waar verbetering nodig is. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de effectiviteit van de Raad, het functioneren als team, de samenwerking en communicatie, maar ook dat van de leden individueel, de verantwoording naar de stakeholders en natuurlijk de relatie en de feitelijke omgang met het Bestuur.

Een gedegen zelfevaluatie, die verder gaat dan de voorschriften uit de Governance Code, draagt bij aan het optimaliseren van het functioneren van de Raad. Daarbij leert de ervaring dat een zelfevaluatie onder externe begeleiding meer resultaat oplevert.

Maatwerk bij zelfevaluatie

Hoe de zelfevaluatie onder begeleiding van FunktieMediair plaatsvindt, wordt met u bepaald. Er wordt uitgegaan van uw specifieke wensen, uw doelstellingen en budget, wat resulteert in een minimale of juist uitgebreide ondersteuning. Altijd staat centraal dat het gaat om verhoging van de toegevoegde waarde van de Raad voor de organisatie.

Plan van aanpak

Om een concreet voorbeeld van een aanpak te geven, beschrijven we hieronder een veel toegepaste methode.

  1. Transparantie in aanpak en verwachtingen. Voorafgaande aan het traject wordt aan alle deelnemers uitgelegd wat de uitgangspunten zijn, welke activiteiten plaatsvinden en wat men mag verwachten.
  2. Diagnostiek als basis. Alle deelnemers ontvangen een persoonlijkheids- en/of drijfveren-vragenlijst en/of een vragenlijst die de feitelijke situaties van het functioneren van de Raad analyseert voor het individuele zelfevaluatiegesprek.
  3. Individuele zelfevaluatie gesprek. Met alle deelnemers, soms ook met het Bestuur of andere stakeholders, wordt op basis van de resultaten van de vragenlijsten een diepte interview gehouden. Daarin worden de resultaten van de diagnostiek besproken, verduidelijkt en verdiept.
  4. Meeting met de Raad. In een bijeenkomst van één of meerdere dagdelen wordt het groepsprofiel en de resultaten van de diagnose en de interviews teruggegeven. Samen met de deelnemers wordt, via een opdracht, een collectieve analyse gemaakt en gekeken waar verbetering op kan plaatsvinden en op welke manier. Aan het einde van de teammeeting worden gezamenlijk conclusies getrokken en afspraken gemaakt voor het actieplan.
  5. Actieplan. Het resultaat van de meeting is een heldere gemeenschappelijke en gedragen analyse en een plan van aanpak waarin uitgangspunten, voornemens, afspraken en concrete acties worden beschreven.
  6. Certificaat. Alle deelnemers ontvangen na afloop een bewijs van deelname.

Ervaring in de top!

Op basis van jarenlange ervaring begeleiden wij zelfevaluaties op een professionele en persoonlijke manier. De consultants van FunktieMediair bereiden zich grondig voor en creëren een vertrouwelijke sfeer. Betrokken, deskundig en met een frisse blik gaan zij aan de slag!

Meer weten?

Al ruim 25 jaar verzorgt FunktieMediair succesvolle assessment-, development-, interim-, advies-, W&S- en interventie-trajecten voor individuen, teams en organisaties in en rond de zorg.

Nieuwsgierig? Bel 020 – 504 20 20 of mail naar [email protected]