development-organisatie-ontwikkeling

Leerassessment

Voor nieuwe en veranderende rollen in de zorgsector

Zorgorganisaties zijn volop in beweging. Managementlagen zijn verdwenen en leidinggevenden staan vaak op grotere afstand van de teams. Er wordt meer gestuurd op output en teams hebben meer verantwoordelijkheden gekregen (zelfsturing). Ook wordt er meer beroep gedaan op de zelfstandigheid en eigenaarschap van medewerkers en is de rol van stafdiensten veranderd. Voor veel mensen in de directe zorg, staf en management betekenen deze ontwikkelingen een nieuwe functie of een andere invulling van hun huidige rol.. Hoe gaat dat in uw organisatie?

Hoe medewerkers zich sneller kunnen ontwikkelen

De vraag van medewerkers naar concrete handvatten om effectief te zijn en te blijven in hun nieuwe of  veranderende rol wordt steeds groter. In hoeverre zijn ze in staat hun complexere rol succesvol te vervullen? Voor deze specifieke ontwikkelingen in de zorg hebben wij het ‘leerassessment’ ontwikkeld. Dit assessment is gericht op professionele ontwikkeling, brengt in kaart wat kwaliteiten en leerpunten zijn en activeert bovenal het leren tijdens het assessment op de dag zelf.

Leerassessment; waarin leren centraal staat

Het leerassessment gaat verder dan een ontwikkelassessment. Naast dat deelnemers duidelijk inzicht krijgen in hun kwaliteiten, talenten en leerpunten, bevat het leerassessment ook coachings- en trainingselementen. Door directe feedback, videoanalyses van simulaties en oefening met ander/nieuw gedrag worden deelnemers extra uitgedaagd om kritisch te kijken naar het effect van hun gedrag en ervaren zij wat goed werkt in de praktijk. Omdat feedback dus direct kan worden toegepast, zullen deelnemers gedurende het leerassessment concrete leerervaringen opdoen en in een actieve ‘ontwikkelmodus’ worden gezet. Initiatief nemen en proactiviteit worden gestimuleerd, waardoor deelnemers eigen keuzes maken, mede verantwoordelijk worden voor de doelen van het assessment en de borging ervan in de praktijk en eigenaar worden van hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Het leerassessment is altijd maatwerk voor individuen en voor grootschalige trajecten waarbij een grotere groep medewerkers in aanmerking komt voor een leerassessment.

Programma

Diverse assessmentonderdelen lopen in elkaar over waardoor de praktijk van deelnemers zoveel mogelijk wordt nagebootst. Naast het verkrijgen van inzicht in gedrag, persoonlijkheid en capaciteiten door de afname van tests, interviews en vragenlijsten, kunnen meerdere leerinterventies worden toegepast. Dat kan vooraf zoals een POAP (Persoonlijk Ontwikkel en ActiePlan), tijdens het leerassessment door meerdere korte simulaties, zelfanalyse en zelfpresentatie, directe feedback door consultant en acteurs, videoanalyses, situational judgement test (SJT) en training door met gedrag te oefenen en het ‘verschil’ te ervaren, of achteraf met een borgingsgesprek.

Opvolging (MD, training, coaching, begeleiding)

Bovenstaand programma biedt een uitstekend vertrekpunt voor een volledig op maat gemaakt ontwikkeltraject. FunktieMediair biedt al jaren vele verschillende mogelijkheden op het vlak van professionele ontwikkeling. Variërend van individuele coaching tot outplacement, en van management development tot vaardigheidstraining en intervisie.