We helpen u graag verder!
020 - 504 20 20[email protected]

De eerste 90 dagen zijn bepalend!

Wat is onboarding en hoe is het zo te organiseren dat nieuwe medewerkers succesvol worden? Onboarding verhoogt de productiviteit en de werknemerstevredenheid en verminderd ongewenst verloop. Onboarding is een kans!

Hoe wordt de beste kandidaat de beste werknemer?

De komst van een nieuwe medewerker is altijd enerverend. Niet alleen voor de nieuwe medewerker, maar ook voor de organisatie. Iedereen wil het graag tot een succes maken. Een goed doordacht en georganiseerd welkom versnelt het succes van nieuwe medewerkers. Het zorgt voor verbinding met de organisatie, zet nieuwkomers sneller in hun kracht waardoor ze beter presteren en langer blijven. Wie wil dat niet?

Onboarding is meer dan introductie

Onboarding gaat verder dan een traditionele introductie. Bij de traditonele introductie is vaak veel ruimte voor de ‘geschreven regels’ binnen een organisatie. De communicatie is veelal eenrichtingsverkeer. De organisatie geeft een nieuwkomer in één keer alle informatie, zoals procedures, regelgeving, organisatiestructuur, verwachtingen en praktische zaken.

Onboarding is tweerichtingsverkeer

Onboarding gaat juist óók over de ongeschreven regels binnen de organisatie. Hoe verloopt de communicatie? Hoe worden beslissingen genomen? Hoe wordt omgegaan met risico’s? Maar ook: wat heeft de nieuwe medewerker zelf nodig? Wat zijn de wensen en verwachtingen? Het is een uitwisseling van informatie en afstemming tussen nieuwe medewerker en organisatie. Op deze manier zijn nieuwe medewerker en organisatie sneller én beter in staat om wederzijdse verwachtingen waar te maken. Onboarding is dus tweerichtingsverkeer.

Kan uw onboarding optimaler?

Bij veel organisaties staat onboarding nog in de kinderschoenen. Wij helpen graag om onboarding volwassen te maken. Wij brengen de huidige onboarding van uw organisatie snel en gedegen in kaart. Denk bijvoorbeeld aan de pre-boarding, de mate van verbinding van nieuwe medewerkers en de manier waarop ze leren en inwerken. We vragen om feedback van lijnmanagers en HRM, net als van de recente nieuwkomers. Wat vinden zij van hun onboarding? Op basis daarvan kijken we samen naar verbetermogelijkheden, doen we aanbevelingen en implementeren we nieuwe onboardingactiviteiten of -programma’s.

Onboarding Scan

Een van de middelen die wij hiervoor inzetten, is de Onboarding Scan. Deze scan meet de belangrijke pijlers binnen uw huidige onboarding en wordt eenmalig ingezet om de beleving van managers in kaart te brengen. Op basis van de resultaten wordt een advies op maat gemaakt.

Onboarding Monitor

Indien u behoefte heeft aan meer diepgang dan alleen een scan dan kiest u voor de Onboarding Monitor. Medewerkers en managers kunnen deze online vragenlijst meerdere keren invullen tijdens de onboardingperiode. Op basis van deze monitor geven wij gerichte aanbevelingen om de onboarding, gedurende de belangrijke startperiode te verbeteren.

Het resultaat van onboarding

• Verhoogt productiviteit van nieuwe medewerkers
• Vergroot behoud van nieuwe medewerkers
• Verhoogt medewerkerstevredenheid
• Verlaagt kosten van recruitment

 

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact met ons op:

[email protected]

020 – 504 20 20

Al ruim 25 jaar verzorgt FunktieMediair succesvolle assessment-, development-, interim-, advies-, W&S- en interventie-trajecten voor individuen, teams en organisaties in en rond de zorg.

 

Send this to a friend